Nekpijn

  1. Home
  2. chevron_right
  3. Nekpijn

Nekpijn

Nekpijnklachten

Minder last van uw nek

Hoe kunt u pijn in uw nek verminderen en nieuwe klachten voorkomen

Wat is nekpijn precies?
Mensen met nekpijn hebben pijn onder hun nek. De pijn kan gevoeld worden op het achterhoofd tot laag in de nek net bij de overgang naar de borstwervelkolom. De pijn kan ook uitstralen naar de schouders en/of armen maar ook naar het hoofd. Soms zijn het statische houdingen die pijn doen maar ook bewegen zoals het omkijken kan flink pijn doen. Daarnaast kan er naast nekpijn ook sprake zijn van andere verschijnselen zoals tintelingen in de armen.

Nekpijn kan onderverdeeld worden in:

  1. acute nekpijn: gaan meestal in vier tot zes weken vanzelf over;
  2. chronische nekpijn: duurt meer dan twaalf weken;
  3. recidiverende nekpijn: wanneer in één jaar meer dan twee periodes met nekpijn (totaal aan nekpijnklachten minder dan zes maanden);

Mogelijke oorzaken van nekklachten

  • vermoeidheid, spanningen, stress;
  • ingezakte houding door slechte spierbalans, gewoonte, werk of
  • depressie;
  • abrupte beweging met de nek (bijvoorbeeld door ongeluk of sport);
  • eenzijdig werk (te lang werken in eenzelfde houding) of specifiek werk (bijvoorbeeld het plafond schilderen) lang in één houding
  • blijven zitten of staan (op het werk, thuis);
  • repeterend werk doen; bijvoorbeeld langdurig zitten of staan;
  • inactieve leefstijl;
  • plotselinge hevige inspanningen verrichten;
  • blootgesteld zijn aan veel trillingen;
  • overgewicht;
  • roken;
  • versmalling tussenwervelschijf, haakjes bij de gewrichtjes oftewel artrose;
  • nekhernia, oftewel een uitstulping van een tussenwervelschijf in de nek

Wat kunt u zelf doen om uw nekpijn onder controle te krijgen?

Met onze kennis van het dagelijks bewegen hebben we een aantal gerichte aanwijzingen voor u op een rijtje gezet.

Wat kunt u zelf doen aan nekpijn?

Het lijkt soms onlogisch, maar de beste manier om ervoor te zorgen dat de spieren van uw nek weer in vorm komen, is door een juiste combinatie van rust en beweging. Het is belangrijk om zo gewoon mogelijk te blijven bewegen. Dan bent u eerder van uw pijnklachten af. Probeer door te gaan met uw dagelijkse activiteiten en taken, ook al heeft u pijn, maar zonder te overdrijven uiteraard. Bijvoorbeeld zwaar huishoudelijk werk, zwaar tillen en lang in één houding staan of zitten, dat kunt u beter tijdelijk vermijden.
Bouw de belasting geleidelijk aan op, dat is de enige juiste manier. Als u niet zeker weet waar u aan toe bent, vraag dan gerust uw fysiotherapeut om advies.

Voor specifieke adviezen met betrekking tot hoofdpijn en whiplash gerelateerde klachten (klachten na een auto ongeval) verwijzen wij u naar de pagina’s op de website met die specifieke informatie.
Praktische adviezen
Bewegen
Beweeg zoveel mogelijk binnen uw mogelijkheden. U kunt de fysiotherapeut raadplegen voor specifieke oefeningen. Door het bewegen zal u minder pijn voelen en ook gemakkelijker kunnen bewegen dan ervoor.
Ook is dagelijkse beweging is van belang voor een gezond lichaam. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor uw nek en rug, maar voor elk lichaamsdeel. Voldoet u aan de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen?
Deze norm stelt dat u tenminste vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging heeft. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste aantal minuten per dag tenminste 60. Voldoende lichaamsbeweging zorgt voor de noodzakelijke belasting van uw spieren en gewrichten waardoor de belastbaarheid van uw lichaam hoog blijft. Ook is voldoende beweging natuurlijk belangrijk voor de geestelijke ontspanning.
Tillen
Sta er even bij stil hoe u gaat tillen en ken uw eigen kracht. Til en/of draag de dingen dicht tegen uw lichaam aan. Zak door uw knieën (in plaats van voorover te bukken) voordat u iets optilt. En voorkom dat u met uw rug draait terwijl u iets zwaars in handen heeft.
Houding
Uiteraard is een goede houding belangrijk. Wisselen van houding is gezond. Sterker nog, als u de hele dag op dezelfde manier zit of staat krijgt u eerder problemen. Voorkom dus dat u lang staat of zit: beweeg af en toe. Ga lopen, wissel van houding of beweeg af en toe met uw schouders en hoofd of neem rust wanneer u dat nodig acht. Probeer daarnaast uw werkplek zodanig in te richten dat u uw nek zo min mogelijk belast. Dit betekent dat u rechtop zit en uw beeldscherm bijvoorbeeld op ooghoogte heeft staan maar ook dat uw toetsenbord niet te ver weg staat en dat u uw bril goed op uw sterkte heeft afgestemd.
In conditie blijven
Wie fit blijft, loopt minder risico dat de nekpijn weer terugkomt. Daar kunt u aan werken door regelmatig te bewegen, bijvoorbeeld door te wandelen of fietsen. Doe vooral wat u leuk vindt, want dan gaat u er makkelijker op termijn mee door. En dat is voor uw fysieke conditie natuurlijk het beste.
Ontspannen
Bij een goede conditie hoort ook ontspanning. Stress zorgt voor een gespannen houding en dit vergroot de kans op nekpijn. Wees u ervan bewust dat in periodes van spanningen en/of stress het lichaam minder aan kan dan in periodes zonder spanningen. Uw lichaam is dan kwetsbaarder.
Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?
Uit het onderzoek zal naar voren komen met welke therapie u het beste geholpen bent. U kunt dan denken aan: bijv. fysiotherapie, manuele therapie, Dry Needling, oefentherapie of juist een combinatie van deze specialisaties.
De fysiotherapeut zal de behandeling voornamelijk richten op het geven van informatie en adviezen, het oefenen en bewegen. Daarnaast zal de behandeling gericht kunnen zijn op het normaliseren van de spierspanning, het reduceren van de pijn, het stabiliseren van uw nek en spieren en optimaliseren van de coördinatie en kracht in uw nek.
Bij acute klachten zullen specifieke nekoefeningen de pijn niet zo snel doen verdwijnen, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat u zich beter voelt. Bij chronische/langdurige klachten leveren specifieke oefeningen aantoonbaar positieve resultaten op. Daarnaast krijgt u algemene informatie, adviezen en oefeningen gericht op uw houding en uw dagelijkse activiteiten. Verder krijgt u specifieke informatie en oefeningen voor die problemen die u tijdens het bewegen ervaart. Daar hebt u op termijn het meeste aan.
De fysiotherapeut is vooral uw persoonlijke coach die helpt bij het herstel van uw klachten en bij het oppakken van uw dagelijkse activiteiten. U wordt zo begeleid dat u bij eventuele nieuwe nekpijnklachten zelf weet wat u het beste kunt doen. Daarnaast krijgt u inzicht in welke aspecten juist gezondheidsbevorderend zijn zodat u een nieuwe periode van nekpijn zelf kunt voorkomen. U leert te herkennen welke bewegingen wel goed zijn en goed verlopen en wat u beter kunt vermijden.

Menu
googlee028a8caf06a6c3b.html