Frozen shoulder

2. chevron_right
  3. Frozen shoulder

Een frozen shoulder ontwikkelt zich langzaam en doorloopt 3 fases.
1. De fase van bevriezen (freezing phase). De ontsteking van het gewrichtskapsel staat in deze fase op de voorgrond. Kenmerkend is dat de patiënt zeer vervelende pijn in de schouder krijgt, die constant aanwezig is. De pijn is meestal erger gedurende de nacht, vooral wanneer men op de schouder ligt. De pijn verergert bij gebruik van de arm, vooral bij plotselinge bewegingen. De pijn wordt vaak in de gehele schouder ervaren. Er kan uitstraling zijn naar de nek, de bovenarm, tussen de schouderbladen en de hand. In deze periode neemt de beweeglijkheid van de schouder af. Deze fase duurt ongeveer 2 tot 9 maanden.
2. De bevroren fase (frozen phase). Tijdens deze fase vermindert de pijn bij bewegen. In rust en gedurende de nacht kan de pijn nog wel aanwezig zijn. De schouder is stijf en in beweging beperkt. Deze fase duurt 4 tot 12 maanden.
3. De fase van ontdooien (thawing phase). De laatste fase van het ziekteproces kenmerkt zich door het langzame verbetering van de mobiliteit, met een afname van het ongemak dat men ervaart bij de uitvoering van algemeen dagelijkse levensverrichtingen. Uiteindelijk kan de functie volledig herstellen.
De totale duur van deze fasen kan wel tot aan 2 jaar duren. Soms is het beloop echter sneller.

Wie lopen er risico?

• Relatief meer vrouwen dan mannen
  • Het begint meestal tussen het 40e en 65e levensjaar
  • Naar schatting 10 à 20% van de patiënten is diabeticus

Behandeling van een frozen shoulder:

Binnen TRC Fysiotherapie is er een specifiek revalidatie programma gemaakt dat u gemiddeld binnen 20 weken van u frozen shoulder afhelpt.

De behandeling is pijnloos en u merkt heel snel vooruitgang.

googlee028a8caf06a6c3b.html